Zwangerschaps- controles

Intake

Zodra je weet dat je zwanger bent kun je ons bellen voor een afspraak. We regelen dan een eerste echo tussen 6,5-8 weken en we plannen een intakegesprek bij ons op de praktijk.

Nadat je je hebt aangemeld krijg je een mailtje met de afspraakbevestiging en alvast wat informatie. Het is belangrijk om deze informatie goed door te lezen zodat je de eerste tips en adviezen voor jouw zwangerschap alvast weet!

Tijdens het intakegesprek verzamelen we allerlei gegevens: persoonsgegevens, de medische voorgeschiedenis van jou en je partner en die van jullie families. Al deze gegevens bepalen mede welke zorg je nodig hebt en eventueel extra onderzoeken we bij jou kunnen doen. De lijst die je hebt ingevuld helpt ons om compleet te zijn.
Naast de vragen zullen we een aantal onderzoeken doen. We meten je bloeddruk en je gewicht. Aan het eind van de intake krijgen jullie een aanvraag voor algemeen bloedonderzoek mee.

Counseling

De tweede controle vindt plaats na de tweede echo, de termijnecho. Tijdens deze controle nemen we de tijd om jou en je partner uitleg te geven over prenatale screening. Dit zijn onderzoeken naar de gezondheid van jullie baby die jullie kunnen laten doen. We plannen deze afspraak bewust apart, zodat er genoeg ruimte is voor vragen, uitleg en een keuze die bij jullie past.

Naar aanleiding van jullie keuze wat betreft de prenatale screening, zullen we de noodzakelijke papieren en echo’s daarvoor aanvragen.

Vervolgcontroles

Naar aanleiding van de intake bespreken wij elke nieuwe zwangere binnen de praktijk, als je daar toestemming voor geeft, ook met een vaste gynaecoloog uit het Amphia Ziekenhuis. Wij zullen dan kijken wat de beste zorg voor jou is en of er indicaties zijn voor extra onderzoek. Uiteraard bespreken we dat met jou en maken zo gezamenlijk een plan voor de zwangerschap.

In het begin van de zwangerschap kom je elke vier weken op controle. Dit wordt naar mate je verder zwanger bent frequenter. Vanaf 37 weken vindt er elke week een controle plaats.

Tijdens deze controles willen we graag weten hoe het met je gaat en is er gelegenheid om vragen te stellen. Voor een goede zorg is het belangrijk dat je hierbij alle dingen vertelt die je dwars zitten. Soms kan er iets zijn wat voor jou niet belangrijk lijkt, maar het voor ons wel is. We meten je bloeddruk en gewicht en we controleren de groei van je baby door de grootte van je baarmoeder te voelen en meten, we luisteren naar het hartje van je baby en vanaf zo’n 28 weken zwangerschap voelen we ook hoe je baby in je buik ligt.

Afhankelijk van welke zorg voor jou van toepassing is, krijg je een of meerdere bloedonderzoeken en/of echo’s in de loop van de zwangerschap.

Daarnaast kan het natuurlijk altijd zo zijn dat je tussendoor vragen hebt, je niet lekker voelt of onzeker bent. Schroom niet om ons dan te bellen! We hebben elke werkdag telefonisch spreekuur voor niet dringende vragen of onzekerheden. Maar kan het voor je gevoel niet wachten dan mag je altijd direct bellen.