Wat heb je allemaal nodig?

Voor de bevalling moeten er een aantal zaken thuis in orde zijn. Ook als je kiest voor een bevalling in het ziekenhuis of als je bevalt met een medische indicatie in het ziekenhuis.
De meeste benodigdheden zitten in het kraampakket dat je tijdens je zwangerschap kunt aanvragen bij je zorgverzekering. Kijk op de website van je verzekeringsmaatschappij en zoek op kraampakket, dan is het aanvragen vaak zo gebeurd.
Wanneer een kraampakket niet onder je polis valt dan kan je zelf een pakket aanschaffen bij bijvoorbeeld Prenatal, de drogist of een apotheek.
Dit heb je nodig:

• 10 celstof onderleggers
  • evt.  1 à 2 grote celstofonderleggers (z.g. steeklakens)
  • 2 pakken kraamverband
  • 2 doosjes steriele gaasjes
  • pakje 10x10 gazen
  • 100 gr. Zigzagwatten
  • 50 cc. alcohol 70%
  • stukje zeep of flacon vloeibare zeep
  • navelklem of cordring
  • rol grijze vuilniszakken
  • ondersteek / po en klossen (lenen bij Medipoint)

Controleer de inhoud van het pakket na ontvangst en schaf de ontbrekende artikelen alsnog aan. Je kunt dit altijd met één van ons overleggen als je twijfelt over de inhoud.
Voor ons is het sneller werken als de doos ingepakt blijft, zo vinden we de juiste spullen het makkelijkst. Indien er een zeiltje in het kraampakket zit kun je deze wel enkele weken van tevoren op je bed leggen. Gebruik hiervoor liever niet de celstof onderleggers.

Voor een bevalling is het fijn als de volgende items ook klaarstaan.
  • minimaal 6 gestreken katoenen (hydrofiel) luiers
  • 2 grote badhanddoeken
  • 2 plastic emmers
  • schone handdoek en zeep

Voor de bevalling en het kraambed moet de bovenkant van de matras 70-80 cm. hoog zijn en moeten de voeten het liefst onder het bed kunnen. Bij deze houding wordt onze rug minder belast. Ook voor de kraamverzorgende die de eerste week in huis is, is het een stuk fijner werken aan een verhoogd bed. Wanneer je thuis wilt bevallen en je weegt meer dan 100 kilo (einde van de zwangerschap) willen wij graag dat je beneden bevalt. Dit is veiliger omdat je dan in het geval van complicaties niet meer naar beneden getild hoeft te worden.

Goed licht op de onderste helft van je bed is nodig als er eventueel gehecht moet worden. Dit kan natuurlijk ook met een losse lamp. Kies ook voor een bed dat niet doorzakt. Het ligt voor jezelf minder prettig en kan de geboorte bemoeilijken (evt. een plank onder de matras leggen). Bij voorkeur geen 2 zachte matrassen op elkaar leggen!

Uitleenartikelen zoals klossen voor onder het bed of een po, kun je gratis lenen bij Medipoint. De kosten vallen namelijk onder de basisverzekering. Wanneer je online je gegevens invult, heb je de artikelen binnen 48 uur in huis. Na de kraamweek kun je op dezelfde manier weer doorgeven om de artikelen bij je thuis op te laten halen. In Zevenbergen is er een afhaalpunt van de medische hulpmiddelen van medipoint. Je kunt deze vinden in het Trefpunt aan de Kristallaan 25C. Daar kun je binnenlopen tussen 10:00u-14:00u.

Direct regelen